VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

 

 

 

 

خوشنویسی بدون برخورداری از معرفت کالبدی تزیینی است

به گزارش روابط عمومی دوسالانه خوشنویسی ایران، علی جنتی در مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره دوسالانه خوشنویسی که در بنای تاریخی مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین دیاری تاریخی است که ستارگان پرفروغی از آن طلوع کرده و کماکان درخشش آن‌ها ادامه دارد.

وی در ابتدای سخنان خود شرحی از پیشینه خط نستعلیق را بیان کرد و افزود: خط نستعلیق در میان دیگر خطوط اسلامی جلوه و جمالی را داراست که هیچ یک از خطوط بشری با آن برابری نمی‌کند؛ نگارش نستعلیق بیانگر ذوق ایرانیان و دارای لطافت و استحکام خاصی است که از آن به عنوان عروس خطوط اسلامی یاد می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: پس از ظهور اسلام حوزه هنر و به تبع آن نگارش از جهش شگرفی برخوردار شد؛ ابداع خطوطی شش‌گانه همچون محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع که وجه تمایز آن‌ها در شکل حروف، نسبت سطح و دور در هر کدام است تحول شگرفی در نگارش به وجود آورد.

وی اضافه کرد: یک قرن پس از این اتفاق علی‌ابن‌هلال برای خط نسخ قوانین جدیدتری به وجود آورد و آن را کامل نمود؛ جمال‌الدین یاقوت مستعصمی نیز پس از وی این خط را به اوج خود رساند تا جایی که آورده‌اند قرآن مجید را 364 بار به نگارش درآورده است و در جریان این اقدام غنای خاصی به خطوط شش‌گانه بخشید.

جنتی ادامه داد: خطی به نام تعلیق نیز در ادامه تغییر و تحولات خوشنویسی به وجود آمد که از خصوصیات ظاهری آن به هم پیوسته بودن حروف در هنگام نگارش است؛ این خط برای نگارش احکام، فرمان‌ها و مراسلات به کار می‌رفت و تا قبل از قرن هشتم هجری استفاده از آن ادامه داشت.

وی بیان کرد: پس از این دوره میرعلی تبریزی نخستین خطاطی بود که نگارش نستعلیق را بنیان نهاد و تحول بزرگی در نگارش خط به وجود آورد؛ میرعماد حسنی قزوین نیز با نبوغ خود تکامل خاصی را به این نوع نگارش بخشید به طوری که سبک منحصر به فرد وی در تحریر خط نستعلیق پس از گذشت 400 سال همچنان مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود رسالت هنر خوشنویسی را نشر معارف در بین ملل مختلف عنوان و خاطرنشان کرد: خوشنویسی هنری است که بیش از معرفت نیازمند معرفت است.

وی تأکید کرد: پیشکسوتان خوشنویسی به داشتن معرفت و فضائل اخلاقی معروف بودند؛ خوشنویسی هنری منحصر به فرد محسوب می‌شود که آفرینش آن علاوه بر مهارت‌های شخصی نیازمند برخورداری از منش‌های اخلاقی و معرفت است و به واقع قرابت این هنر با معرفت آن را به نگارش آموزه‌های کلام وحی مفتخر می‌کند.

جنتی تصریح کرد: هنر خوشنویسی بدون برخورداری از پشتوانه معرفتی کالبدی تزیینی، زودگذر و فراموش شدنی است؛ مادامی که این هنر برگرفته از تهذیب نفس باشد ماندگار خواهد بود.

وی اظهار کرد: بی‌گمان آنچه در سال‌های اخیر سبب اختلاف در این حوزه شده و فضای آن را مشوش کرده پیشی گرفتن مهارت بر معرفت است؛ اساتید خوشنویسی باید خود را به این خصلت نیکو آراسته سازند و چنین رویکردی را به نسل جوان کشور انتقال دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از حسن انتخاب مسئولان اجرایی سومین دوسالانه خوشنویسی در گرامیداشت مقام احمد ابن سهروردی عنوان کرد: احمد ابن سهروردی معروف به یاقوت ثانی خطاط وارسته‌ای است که در شرح وی آورده‌اند وی فردی ادیب و فقیه بود و قرآن کریم را از حفظ داشت؛ همچنین این خطاط وارسته را به جوانمردی و گشاده‌رویی ستوده اند که توجه خوشنویسان به این موارد می‌تواند ما را به اصل خویش بازگرداند.

وی اظهار امیدواری کرد: تداوم رویکرد دوسالانه خوشنویسی بتواند بستری برای مقدم داشتن معرفت بر مهارت در این حوزه فراهم کند و توسعه صحیح این هنر اسلامی سبب اعتلای پرچم ایران شود.

جنتی در ادامه با خطیر توصیف کردن نقش انجمن خوشنویسان در کشور بیان کرد: انجمن خوشنویسان به عنوان یکی از متولیان این هنر فاخر باید نقش هدایتگری خود را به درستی ایفا کند و با احیای این مهم در بین خوشنویسان جلوه‌های فراموش شده این هنر را متجلی سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد ابوالحسن محصص مستشاری و معرفی وی به عنوان احیاگر خوشنویسی قزوین در دو بعد معرفتی و مهارتی تأکید کرد: آرامگاه هنرمندان خوشنویسی نباید متروک و مهجور بماند؛ این قشر ارزشی خالق نگارش ماندگار معارفی چون قرآن کریم هستند که باید جایگاه آنان در همه دوران مورد تکریم واقع شود.


 4 مهمان حاضر 

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع رسانی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین می باشد.

Design By Seyed Hossein Yasrebi